The second law of thermodynamics.

Εφτάσαμε παρέα στο μακρυνόν ορίζοντα επιτέλους, καλέ μου μαθητή Βενιαμίν.   Εφτάσαμεν τζιαμέ που γεννιούνται τα χρώματα τζιαι πεθανίσκουν.  Τζιαμέ που έθελα να σε φέρω.  Εσύ θα διασχίσεις τη λεπτή γραμμή να πάεις στο άγνωστον το δικό σου, μα εγώ θα κάμω μεταβολή, θα πάω πίσω στην αφετηρία να έβρω άλλον που με χρειάζεται.  Τέσσερα χρόνια επεράσαν που το πρώτο μας μάθημα, τέσσερα χρόνια τζιαι εκατόν ογδόντα μαθήματα.  Θυμάσαι τότε που σχεδόν έν εμίλας, ούτε εθώρες κανένα στα μμάθκια;  Άτε Βενιαμίν.  Είσαι έτοιμος.  Έπαιξες την συμβολική Hammerklavier του Μπετόβεν σήμμερα, χωρίς να σου πώ δασκαλιτζιήν λέξην, ούτε τί να κάμεις σου έδειξα, πώς να εκφρασεις τη μουσική, ούτε τί να έσιει να διορθώσεις.  Ελείψαν μου τζιαι οι ιστορίες για τη ζωή του Μπετόβεν, τα ανέκδοτα, οι τεχνικές εξηγήσεις για τη φόρμα των κομμαθκιών, ούλλα όσα σου έχω περιγράψει τα απορρόφησες, δέ θέλεις να τα ξανακούσεις.  Δέν μου αρέσκει έτσι τζι αλλιώς να επαναλαμβάνω τα ίδια παραμύθκια σάν το γέρον που θυμάται τη ζωή του ξανά τζιαι ξανά. Έπαιξες, τζιαι εμίλησεν η ψυσιή σου όπως έπρεπεν.Είπες πολλά.   Παρολλίον να μου φύουν λυγμοί που τη συγκίνηση, εκράτησα τους ευτυχώς μέσα μου, αλλά άφηκα τζιαι έτρεξεν ένα δάκρυ μόνο του, σάν τη σταγόνα που ππέφτει που την άκριαν του παγοσταλακτίτη.  Είδες με αλλά δέν καταλαβαίνεις τί σημαίνει οταν τρέχουν μυστήρια νερά που το μάτι κάποιου. Έπαιζες με τόσον έντονο συναίσθημα φλογερό γεμάτο νιάτα.  Επετάσσεσουν πάνω κάτω.  Άγρια χαρά με σφιχτά χείλη, τα μάθκια αγέρωχα, τα δάκτυλα στρατοί μαχητές αθλητές μαραθωνοδρόμοι.   Ετέντωσεν ο άνεμος τα πλοκάμια του μές το σαλόνι, άνεμος αρχαίος που μας ενώννει τους μουσικούς σε μιά γραμμήν χιλιάδων χρονων.   Εσύ;  Πώς; Τόσο Συναίσθημαν;;  Εκατάφερες τα επιτέλους Βενιαμίν, έμαθες να γυρεύκεις μέσα σου τζιαι να βρίσκεις τον θησαυρό στον τόπο που ζιούν οι εσωτερικές αισθήσεις, τζιαι να τον ξιθαφκεις να τον φκάλλεις έξω μες τη μουσική  --τζιαι άς μεν ηξέρεις κοινωνικά την έννοια τους.  Άτε.  Έμαθα σου όσα έξερα, έμαθες τα καλά. Αν εμπορούσες να μου ελάλες "ευχαριστώ", ή τουλάχιστον να το έδειχνες, είμαι σίγουρος θα το έκαμνες.  Αλλά δέν ξέρεις τί σημαίνει "ευχαριστώ" ή "εκτίμηση".   Τέσσερα χρόνια λλία τα λόγια σου.  Μιλώ μόνον εγώ συνήθως.  Δέν δημιουργά η φαιά σου ουσία τες ηλεκτρικές κενώσεις που γεννούν κοινωνικά αισθήματα ή ανάγκες τζιαι  "πρέπει".  Μιλάς μόνον άμα θέλει το στόμα σου να εκφράσει όσα πολύπλοκα σκέφτεσαι. Αγαπάς μόνον εσένα, τυχερέ.   Σήμερα έν είπες τίποτε, έπαιξες τη σονάτα απο μνήμης, εσούστηκεν το σπίτι που τον κολοσσό Μπετόβεν που εξαναγεννήθηκεν μέσα που τη μουσική σου.  Στο τέλος του κομμαθκιού, εκατέβασες τα σιέρκα που το πιάνον σιγά σιγά, εξαναφόρησες την ανέκφραστη σου μάσκα στο πρόσωπο, τζιαι άρκεψες να θωρείς το κενό πάλε.  Ο όγκος της μουσικής εμίτσιανεν τζιαι έγινεν κουκκίδα πέρα στον ορίζοντα, τζιαι ο αντίλαλος της θύελλας εχάθηκε.


Στο πρώτον μας μάθημα τότε, θυμούμαι έκαμες μου χειραψία αφηρημένα, με φούχτα πλαδαρή, είπεν σου η μάνα σου το όνομα μου, έκατσες αμίλητος στο σκαμνίν του Στάϊνγουέη για να μου παίξεις, να δώ την τεχνική σου, τζιαι επετήσαν τα σιέρκα σου, μηχανικά, με τεράστιαν ταχύτηταν πάνω στα πλήχτρα.  Εσύ ακίνητος όμως, ανέκφραστος. Έπαιξες πέντε πρελούδια του Σιοπέν από μνήμης, σάν το ρομπότ, γιατί δέν είχες συναισθήματα εξωτερικά, ούτε ένιωθες οτι εν το κορμί σου που παίζει τη μουσική, όι ο νούς, τζιαι εκατάλαβα οτι η αρρώστια που έφερες μαζί σου στον κόσμον σε εβάσταν κλειδωμένον μές τη διάσταση την εσωτερική του μυαλού.   Έπιννα θυμούμαι το τσάϊ μου στο μικρό σαλόνι με το ψηλό ταβάνι, άκουα την υπέροχη μουσική που έπαιζες χωρίς κανένα ανθρώπινο στοιχείο, τζιαι ορκίστηκα μέσα μου να σε βοηθήσω, να σου μάθω την μαγεία της μουσικής, του αθρώπου που αφήννεται στον ίλιγγο του ήχου, να σε μάθω πώς να ξυπνήσεις τα συναισθήματα τζιαι να αφεθείς ελεύθερος.  Πολλή δουλειά Βενιαμίν.  Τέσσερα χρόνια δείχνω σου βήμα βήμα τί σημαίνει λύπη, νοσταλγία, χαρά, πόνος, πεθυμιά, χαμός, ελπίδα -ούλλα της μουσικής τα θαυμάσια βουβά αισθήματα.  Εμάθαμεν παρέα πώς να τα μεταδίδεις στο πιάνο, τζιαι πώς να κινείς το σώμαν για να πλάσεις την φοβερή ενέργεια που χρειάζεται ο ήχος για να γεννηθεί.  Πολλή η δουλειά που έκαμες Βενιαμίν.  

Σήμερα που σε είδα το απόγευμα να κάθεσαι κάτω που το κίτρινο φώς της λάμπας του πιάνου, εφάνηκες μου μεγάλος.  Δεκαεφτά χρονών κοντράππαρος. Άφηκες τζιαι γενούδιν φέτος, καημένο φτανότριχο καχεχτικό γιατί αδρώπεψες νομίζεις.  Σήμερα που έπαιξες τη Hammerklavier τη δύσκολη σονάτα τζιαι επήρες μας ταξίδι μακρυνό με σέναν καπετάνιον, εκατάλαβα οτι κοντεύκει το τέλος μας.  Η μάνα σου ποττέ δέν εχτίμησεν τί έκαμα για σένα, τζιαι πάντα θεωρεί οτι εν πολλά τα ριάλλια που μου διά.  Ένα ευχαριστώ έθελα που τζιήνη, να μου πεί "ξέρω τί έκαμες για το παιδί μου Δάσκαλε, εχτιμώ το", αλλά δέν με Θωρεί καθόλου, ούτε καταλάβει.  Τζιαι ξέρω οτι στο τέλος του χρόνου εννα σε σταματήσει που μαθητή μου γιατί δέ θεωρεί οτι έσιεις ανάγκη τα μαθήματα μας πλέον.   Σε λλίους μήνες δέ θα σε ξαναδώ, τζιαι την ιστορίαν του Δασκάλου που σε έμαθεν να νιώθεις δέ θα την ξέρει κανένας, τζιαι εσύ δέ θα ξέρεις να την πείς κανενού.

Αλλά καταλάβω οτι μέσα σου, μές τον Κήπον του Νού (μήνες που έσιει να τον συναφέρω τον Κήπο!! ) μέσα σου, το Αδρωπούιν το Σοφόν που εν κουλλουρωμένον μές τον Κήπον, θα με ευχαριστά καθε μέρα της ζωής σου όποτε παίζεις πιάνον.  Σήμερα ενόμισα οτι εχαμογέλασες αμυδρά (ίσως ήταν απλά ενας μυικός σπασμός)  οταν σου είπα μπράβο μετά που η τελευταία συγχορδία εχάθηκεν στο υπερπέραν τζιαι ήρτεν η σιωπή πίσω σαν το πέπλον μες στο σαλονάκι.

Σχόλια

Ο χρήστης SparksScribbler είπε…
Τυχεροί όσοι σε έχουν δάσκαλο Διάσπορε. Πολλά τυχεροί. Έκαμνα μαθήματα πιάνου έντεκα χρόνια και πάντα οι δάσκαλοι μου προσπαθούσαν να μου μάθουν τεχνική. Εγώ βέβαια, θα προτιμούσα να μου μάθουν να εκφράζομαι, έτσι κι αλλιώς ποτέ δεν είχα την υπομονή για να τελειοποιήσω την τεχνική που μου εδείχναν. Το συναίσθημα εθθυμηθήκαν το στο grade 8, όταν έπρεπε να παίξω Chopin (Polonaise opus 40, n.2)...
Ακόμα νιώθω ότι το συγκεκριμένο κομμάτι εν θα καταφέρω ποτέ να το παίξω όπως του αξίζει.
Ο χρήστης ρίτσα είπε…
μανα μου ρε

αφήνεις το πουλάκι σου να πετάξει.εκαταφερεν τα
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Διάσπορε,
θα έπρεπε να μεταφράσεις το γράμμα και να το δώσεις στο παιδί. Δεν μπορείς να φανταστείς τι δύναμη θα αντλεί από το γεγονός, ότι κάποιος κάποτε πίστεψε τόσο πολύ σ' αυτόν. Θα είναι δώρο ζωής.
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Εσυγκλόνισες με Διάσπορε μου! Μεγάλο έργο αυτό που έκαμες τζι ας μεν το εκτιμά καμμιά μάμμα τζι ας μεν το καταλάβει καλά καλά τζιαι ο ίδιος ο Βενιαμίν. Μόνο τζείνο το Αθρωπούι μες τον Νου του που ξυπνά κάθε φορά που παίζει θα σε ευγνωμονεί... τζιαι μετά θα πέφτει πάλαι στον ύπνο του τον βαθύ... ως την άλλη φορά πάλαι.

Τι να πω! Νάσαι καλά.
Ο χρήστης rose είπε…
:-)

μου εφτιαξες την μερα
Ο χρήστης Diasporos είπε…
Queen_Elisabeth
Ευχαριστώ για τα καλά λόγια. Αφού έκαμες 11 χρόνια πιάνο (έστω και χωρίς να σου δείξουν πώς να ανοίγεις ενα κομμάτι σαν το λουλούδι), έχξει εις σωστές βάσεις. Ξανακάμε μαθηματα μόλις σου επιτρέψει η ζωή, θα σου αλλάξει τον τρόπο που νιώθεις. Βρές ένα καλό δάσκαλο.

ρίτσα
Εννα πετάξει το πουλάκι, θα το πεθυμίσω. Εκέρδισεν τη μουσική με το σπαθίν του.

λεμέσια
εν πολλά καλή η ιδέα σου, θα του το δώσω την τελευταία μέρα. Δέν νομίζω να καταλάβει ομως πολλά το νόημα, έχει asperger's syndrome. Που την άλλη, κάτι μου λέει μέσα μου πως άμα πιστέψει κάποιος σε σένα το καταλαβαίνεις.

ρουθλες, το μόνο που θέλω είναι να τον ακούσω μετά που 10 χρόνια να παίζει τζιαι να δώ ακόμα το πνεύμα μου να κυκλοφορά μές το παίξιμο του. Άλλο δέ χρειάζομαι.

ροουζ
σε φιλώ καλή μου.
Ο χρήστης κι αγνάντευε... είπε…
Διάσπορέ μου, θα σου έλεγα ότι δε χρειάζεται το μπράβο της μάμμας ή το ευχαριστώ του παιδιού, έχεις κερδίσει πολύ περισσότερα και το ξέρεις. Το λες και μόνος σου στο τέλος - έχεις αφήσει ένα κομμάτι του εαυτού σου μέσα σε τούτο το παιδί.
Με συγκίνησε το κείμενό σου - το διάβασα, βέβαια, ως απάντηση στο προηγούμενο ποστ για τον πλούσιο μαθητή, και τα λεφτά που αξίζουν....Έτσι;
Ο χρήστης stalamatia είπε…
Δεν πειράζει Διάσπορε μου φτάνει που κατάλαβες εσύ και αυτό που έκανες το έκανες σωστά και είχε αποτέλεσμα.
Παρόλο που δεν ξέρω τι ακριβώς σύνδρομο έχει το παιδί και δεν το αφήνει να εξωτερικεύσει αισθήματα είμαι σίγουρη ότι ξέρει τι έκανες γι'αυτόν.
Μακάρι όλοι οι δάσκαλοι να ήταν σαν εσένα.
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
polla lioi en oi daskaloi pou emeinan mes tin kardia mou (sygkekrimena 2,5)tzai potte en tous edwka anatrofodotisi gia tin kali tous douleia...
oulloi oi alloi daskaloi en eixan upothesi ethorousan mas san anthropines bobo dalls (vlepe "The Bobo doll experiment was conducted by Albert Bandura")
to post sou me kamnei na thelw na tous evrw na tous pw ena fffenk giou! :)
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
A! kati akoma..To Asperger's (aytistiki diataraxi) etsi exei...opos tha xereis i koinwniki allilepidrasi den yparxei se ayta ta atoma ki an uparxei einai periorismeni.Oute mporoun na exoun ensynaisthisi(na mpainoun sti thesi tou allou kai na moirazontai synaisthimta)..mporoun na veltiwthoun mono kapoia symptwmata tou syndromou alla den yparxei akoma pliris therapia...
Parola ayta fainetai na ekanes kali douleia me to mathiti sou!!!
Ο χρήστης Diasporos είπε…
κι αγνάντευε καλή μου
αποφάσισα μετα που έγραψα για τον Ντύλαν, να αρχίσω να γράφω για ολους τους μαθητές μου ενα ενα (καλά, όσους θεωρώ οτι αξίζουν σχολίου), βοηθά με να εκτιμήσω τί έχω στην καθημερινή μου ζωή. Βοηθά με να τα γράφω τζιαι να ακούω τα κκόμεντς σας (την επίκριση ή την έγκριση δηλαδή)

σταλαματια μου, όταν ήμουν μικρός δέν είχα καλούς δασκάλους, ούτε στο σχολείο, ούτε στη μουσική, ποττέ δέ με εκατάλαβεν κανένας, ούτε με εβοήθησε κανένας. Γι αυτό ορκίστηκα εγώ να είμαι καλός δάσκαλος, πάση θυσία.

grouptherapy
Νομίζω εν καιρός να ευχαριστήσεις τους δασκάλους που εκάμαν κάτι για σένα, θα το εχτιμήσουν πάρα πολλά. Μιά μέρα ισως βρεθείς τζιαι εσύ στη θέση τους!

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ελάτε στες μουσικές

Τρώγοντας το Ντούριαν