Οι τοίχοι ακόμα στέκουσιν πατέρα!

...στον πατέραν Διάσπορον, που με πήρεν πέρυσι με τον αδελφό μμου στο τουρκοκρατούμενο χωριό μου να μου δείξη τα χαλάσματα της μάντρας του προπάππου μου.  Όταν ο Πατέρας Διάσπορος ήταν μωρό, είχεν η οικογένεια του εκεί λλίγα ζώα ακόμα, ένα πέτρινο σπιτούι, λάκκον με νερό.  Εμεγάλωσεν με τον αδελφόν του εκεί ως τα 8 του-έντονες οι εμπειρίες που τον εφκιάξαν σαν άθρωπον όπως λαλεί.  Τες μάντρες εγκαταλείψαν τες ξαφνικά όταν εγίναν φασαρίες στην περιοχή και εσκοτωθήκαν δυό ελληνοκύπριοι απο κάτι ζώα τούρκους για χρηματικές διαφορές, τζιαι μετά επήαν κάτι λεβέντες δικοί μας τζιαι εκάμαν ενέδραν σε ένα λεωφορείο με τουρκοκύπριους (γυναικόπαιδα) λλίγο πιο κάτω που τες μάντρες τζιαι επαίξαν τους ούλλους σαν τα χτηνά.  Οπότε έφυεν ο προπαππος που τζιαμέ, εγεριμώσαν οι μάντρες.  Ο πατέρας Διάσπορος δέν επάτησεν τζιαμέ ως πέρυσι.  Επήρεν μας για να μοιραστεί την πιο ευγενικήν ανάμνηση της ζωής του, και να μας παραδώσει τη Σκυτάλη.  Εταράχτηκα πολλά, ήταν εξωπραγματική εμπειρία να τον θωρώ να μας περιγράφει την παιδικήν του ηλικίαν (για πρώτη φφοράν).  Όπως εμίλαν εθώρουν τες εικόνες τζιαι ερούφουν τες.  Αποφάσισα τζιαι έγραψα το σε ποίημαν που του έδωσα στη γιορτήν του, και υποσχέθηκα να το δώσω του γιου μου να το διαβάσει κάποτε.  Πρίν να φύουμεν που τες μάντρες, έψαξα χαμαί να έβρω κάτι να πιάσω.  Το μόνον που ήβρα ήταν ένα σπασμένο σιέρι της κούζας που άργιλο.  Έχω το πας το γραφείο μμου στην αμερικήν, να το θωρώ άμαν παίρνουν αέραν τα μυαλά μου, για να με προσγειώννει.
(Σαν αύριον επιάσαν το Χωριόν οι Τούρκοι)






Πρωίν τ' αυγούστου.
Στο ξύπνημαν της εν' η Μεσαρκά
κε τα σεντόνια της νοθκιάς τα κάμνει πέρα.
Σε έναν κάμπον γέριμον, όλον χωράφια ψόφκια τουρκεμμένα
ένας πατέρας στην αρχήν του γήρατος του
έφερεν τα παιδιά του
να τους δείξη τόπον
για 'κείνον άγιον
πλέον λησμονημένον.
Οδηγούν ώρες.
Αμυδρά θθυμάται κι αυτός την τοποθεσίαν
(χρόνια πενήντα πάει που εγκατελήφθειν,
κι' οι Ελιές, ο Λάκκος -τα σημάδια που ήξερεν-
δέν έχουν μείνει.)
Μιά Φοινικιά μόνο, καμμένη, ψηλή
στέκει φρουρός της μνήμης -προς το παρόν-
κε δίπλα της χαλάσματα.
Μάντρες ήταν κάποτε, ταπεινές.
Εικόνα σήψης.
Σε ολλιγόλεπτη ξενάγησην
κι οι τρείς προσεκτικά δίνονται.
Μπροστάρης ο πατέρας
εξηγεί χαμηλοφώνως.
Εφτά χρονώ γίνεται πάλι όταν
δεμμένος πας το βρακοζώνιν τ'αδερφού του
περπατούσεν μ' αθωώτητα
στο χώρον τούτο.
Ταράσσεται.
Όσα θθυμάται
συντόμως εξιστορεί
για χρόνια ξυπόλητα παιδικά
παππούδες εύρωστους, πολέμους, της προτεινής ζωής φουρτούνες.
Σιωπηλά τον ακούν
κε σφίγγουνε τα χείλη με κατάνυξη.
Πασκίζουν τις εικόνες αυτές να συγκρατήσουν ακέραιες
κάποτε στους δικούς τους γιούς να περιγράψουν.
Σκηνή σημαντική. Ιερή.
Κοπάζει απότομα τη φωνή ο πατέρας
-εκ φυσικού λάκωνας
πολλά είπεν ήδη-
κε η επίσκεψη στα λείψανα σιωπηλά ετελεύθη.
Ένας αέρας ψάλτης
μυρώννει το φεύγα τους
φυσά τους μοιρολόϊ
-παληές ωδές βυζαντινές-
κε με τις νότες του τυλίγει
τα χαλάσματα
και τα κοιμώμενα πλιθθάρια
τη Φοινικιά
τον τόπον όλον.
Οι τρείς προσκυνητές αποχωρούν.
Δρόμον της επιστοφής παίρνουν
προσφυγικότατον.
Σκεπάζονται αμήχανοι και
μουδιασμένοι
με του μυαλού τις βαμβακερές σκέψεις.
Κι 'οι τρείς τους ξέρουν όμως πως
(αν κε το μπορούσε εύκολα)
ο πατέρας
σοφώς κάτι να έλεγεν τώρα
σημαντικόν επίλογον να βάλει στην ημέραν τούτη.
Ίσως να τους έλεγεν, στην αρχήν του γήρατος του:
"Ζωήν σας έδωσα κε γνώσην
κε το μάλιν μου.
Εμόχθησα αδρώπους να σας κάμω.
Άλλα πολύτιμα δέν έχω να σας δώσω.
Πάρτε κε τούντην θθύμησην μου
των ταπεινών μου χρόνων των παιδικών
σαν το κερίν να την ανάβεται να με θθυμάστε."
Κι 'οι γιοι θα του έλεγαν πίσω:
"Ζωήν μας έδωσες κε γνώσην
κε το μάλιν σσου.
Εμόχθησες αδρώπους να μας κάμεις.
Δώρα πολλά
πολύτιμα μας έδωσες.
Ομως
Η ταπεινή η θθύμηση που
τόσο τρυφερά μοιράστηκες μαζίν μας σήμερα
δώρον Πολυτιμότερον απ' όλα ίσως κε να είναι."

Σχόλια

Ο χρήστης ruth_less είπε…
Συγκλονιστικές οι εικόνες που μοιράστηκες μαζί μας. Πόσο τρυφερά τα διηγήθηκες - όσο τρυφερά νοιώθεις για τον πατέρα σου.

Το μοίρασμα των αναμνήσεων του, το μεγαλύτερο και πιό οδυνηρό δώρο. Να το φυλάξεις καλά.
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Polla wraio, opws panta :-)
Ο χρήστης Diasporos είπε…
Σ' ευχαριστώ.
Ο χρήστης rose είπε…
διασπορε

έτσι ριζα και τα δυο παιδια να την κρατήσουν στα χέρια τους..

θα εκπλαγείς όταν θα δεις πως η κόρη σου θα ενωθεί με μια γραμμή αιώνια χωρίς να της το διδάξει κανείς... Θα το δεις να συμβαίνει γύρω στα 9-11 και θα το νιωσεις ...

όπως και ο γιος, γύρω στα 15 θα γυρίσει και θα σου πει "τι είμαστε και απο που ερχόμαστε?"

(ξέρεις ότι δεν μπορώ ούτε θελω να επέμβω)
Ο χρήστης Sike είπε…
ωραίος... :)
Ο χρήστης dokisisofi είπε…
Mia fora poiitis den eisai. Afto na to ksekatharisoume. (eisai mousikos de tha ta exeis ola!!:PP).
Episis apofasise. Eite stin koini elliniki. Eite sketa kipriaka. Vevaia entaksei eisia apodimos alla eteron ekateron. To krama pou dimiourgeis den einai petixemeno kai den xrisimopoieitai apo kanena.
Den einai ntropi na grafeis mono stin koini neoelliniki oute mono sti dialekto.
To poiima sou ethimise mou kati atalantous ithopoious pou paizoun ipervolika kai me stomfo, miloun afisika kai pernoun kati epitidevmenes opseis. Kamia fora skeftomoun mou na parw mazi mou pinakida pou na grafei XALARA. Istera apofasisa na kopsw to theatro, afou oloi stin Kipro etsi paizoun.
Ο χρήστης Diasporos είπε…
δοκισισοφη
τη γλώσσαν έχω ποιητικό δικαίωμα να την πλάθω όπως θέλω, υπάρχει λόγος που ανακατώννω τες δυο διαλέχτους (σ.σ. δεν είναι "κοινή ελληνική" btw-ήθελα α) να πλασω νεκρό άσμα. Χρησιμοποίησα κυπριακά, και τα ελληνικά του είδους που εβάλλαν στες εφημερίδες του '50. β) κάνω hommage σε αγαπημένον ποιητή του πατέρα μου. γ) ο στόμφος προσθέτει αντίθεση στα ευαίσθητο θέμα, για να αντανακλάσει τον τρόπο που λειτουργούν οι ήρωες. κλπ ---τί σου τα εξηγώ όμως;

Αναγνώστης κριτής που σε βάθος να διαβάζει και το νόημα να πιάννει δεν είσαι. Μου θυμίζεις κάτι μαθητούδια που δεν ξερουν να "read between the lines" και λεν εξυπνοβλακείες του καθηγητή τους για να δείξουν τον νουν τους. Εγώ ήρτα στο Μπλογκ σου να κρίνω τον τρόπο που γράφεις ρε; Είσαι εσύ "συγγραφέας" δηλαδή;


Εκάλεσα σε στο πιό ευαίσθητον μου ποίημαν και θέμαν να μου λαλείς μαλακίες; Σοβαρομιλάς τωρά; Τόσον δέν καταλαβείνεις που τη Ζωήν;

Άμα θθέλεις έτσι, ότι γράφεις θα σου το κρίνω να δούμεν αν σου αρέσκει.
Ο χρήστης Diasporos είπε…
Rose

Θα περιμένω τη ρίζα να πολίσει πας τα μωρά μου.

Ρίζες εν να έχουν που δκιό δεντρά. Τζιαι της μάμμας τους που είναι ξένη, τζιαι τες δικές μου.
Ο χρήστης dokisisofi είπε…
Καλά, τί έπαθες στα καλά καθούμενα? Τί μύγα σε τσίμπησε?
Δεν αναλύσαμε μαζί κι άλλες φορές τα γραπτά σου? Όποτε θες (εγώ δε βάζω μετριασμό) ΄'ελα στο μπλογκ και γράψε ότι θέλεις. Ποιός σε εμπόδισε?
Ηρέμησε. Νόμισες ότι δε θα σε παίζουν τα άλλα παιδάκια επειδή μου μιλάς? Πήρα τα μπογαλάκια μου εξάλλου΄και τα διέγραψα για να σε προστατεύσω.
Τέλοσπάντων, συγνώμη αν το πήρες στραβά.
Αλήθεια ποιό είναι το χωριό σου και πότε έγιναν οι δολοφονίες που λες?
Ο χρήστης Diasporos είπε…
Ατε ρε Δοκισισοφή, σοφίαν έχεις. Ανάλυσε όσο θθέλεις. Έχει διαφοράν να αναλύεις τα γραπτά μου και να κράζεις τα ελληνικά μου με κάπως προσβλητικόν τρόπον ρε. Εν ντζιήζουμαι έυκολα, αλλά ήταν λλίον έντονον το ύφος.


Μέ δδιαγράφεις σχόλια όμως. Ούτε γώ έχω μετριασμό γιατί ο λόγος είναι ελεύθερος και όλοι ευπροσδεχτοι στο μαχαζίν.

Για τες δολοφονίες τζιαι το χωριόν θα τα πούμεν σιγά σιγά, αν με ανεχτείς τζιαι ανεχτώ σε τζιαι γίνουμεν δυό φίλοι που τρώνε το σταφύλι.
Ο χρήστης dokisisofi είπε…
Ναι όμως κάνεις λόγο για σοβαρά γεγονότα και πρέπει να μας τα στηρίξεις. Και εν πρώτοις αυτό μπορεί να γίνει με το όνομα του χωριού και τις ημερομηνίες (και τους δράστες βέβαια). Δεν πετάμε ένα "μπήκαν σ'ένα λεωφορείο και τους καθάρισαν" έτσι απλά. Και ακόμα δεν κατάλαβα από πότε είστε πρόσφυγες.

(προτιμώ το κριθάριν
που τρώσιν οι γαδάροι
άρι
άρι)
Ο χρήστης Diasporos είπε…
Αν θέλεις γράψε μου ήμεηλ να σου πω.
Ο χρήστης dokisisofi είπε…
oriannafalse@gmail.com
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
http://aneforiwn.blogspot.com/

http://mihalismihail.blogspot.com/
Ο χρήστης ΚΥΠΡΟΛΕΩΝ είπε…
Diaspore polla wraia ta grafomena sou. Makari na mporousa tziai giw na perigrapsw etsi opws esena thn empeiria mou pou thn episkepsi mou sto xwrko mas.
Ο χρήστης Diasporos είπε…
kyproleon

αφού σου άρεσεν όπως το είπα, δοκίμασε τζιαι σύ. εν έσιη σχέσην πως θα το πεις really. Γράψε το συναίσθημαν κάτω, εστω τζιαι αν απλά γράψεις εκατόν επίθετα για το πως έννιωσες γιατί εννα γίνεις 60 χρονών μιαν μερα, και θα σου λείψη η αθωότητα, δε θα θθυμάσαι την εμπειρίαν σωστά. Γράψε τα όπως σου έρκεται για να τα ζείς όποτε τα διαβάζεις.
Ο χρήστης Dr.Skia είπε…
Επιτρέψτε μου να κάνω μια καβαφική παρέμβαση, αφού σημασία δεν έχει μόνο το ποίημα, τραγούδι ή κείμενο, αυτό καθεαυτό, αλλά κυρίως το τί οδήγησε το δημιουργό να το καταθέσει καθώς και το ταξίδι στο οποίο εισάγει τον εκάστοτε αναγνώστη ή ακροατή...
Ο χρήστης Diasporos είπε…
Ευχαριστώ Dr Skia για αυτό το clarification. "Έπιασες" νομίζω, ότι το ατέλειον μου δημιούργημα ήθελα να λειτουργήσει ως archetype και vehicle για το ταξίδι του αναγνώστη ειδικά του πρόσφυγα, για να ζήσει αυτή την κοινή εμπειρία που έχουμε όλοι μας τα τελευταία 3-4 χρόννια.
Ο χρήστης Dr.Skia είπε…
Ναι...εθύμησες μου και μια δική μου παρόμοια εμπειρία. Μέχρι πριν 4 χρόνια ήταν απλά εικόνες, ιστορίες γονιών και παπούδων, και κάποιες φωτογραφίες. Μετά έγιναν απλά πραγματικότητα!
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Οι εχθροπραξίες των Τούρκων εναντίον των Ελλήνων στην περιοχή Αμμοχώστου άρχισαν στις 10 Ιουλίου 1958, όταν Έλληνας πυροβολήθηκε ανεπιτυχώς από Τούρκους. Την επομένη Τούρκοι και πάλι πυροβόλησαν και σκότωσαν Έλληνα κοντά στο χωριό Σίντα. Μετά τα επεισόδια αυτά, η ΕΟΚΑ έστησε ενέδρα την επομένη, στις 12 Ιουλίου 1958, στο δρόμο από Σίντα προς Κοντέα. Οι επιθέσεις της ΕΟΚΑ συνεχίστηκαν και στις 13 και στις 20 Ιουλίου 1958 και επαναλήφθηκαν τον Αύγουστο.

Επειδή οι τουρκικές επιθέσεις στρέφονταν εναντίον απομονωμένων αγροτών και βοσκών της περιοχής, κάθε Τούρκος που κινείτο σε ελληνικά χωριά εθεωρείτο ύποπτος και αντιμετωπιζόταν από ένοπλες περιπόλους της ΕΟΚΑ. Άγγλοι στρατιώτες συνόδευαν τους Τούρκους στις λεηλασίες τους, δήθεν για προστασία. Έτσι η ΕΟΚΑ άρχισε να χρησιμοποιεί νάρκες πιέσεως και έλξεως, τις οποίες τοποθετούσε σε ελληνικές περιουσίες στα χωριά Λύση, Άχνα και Ξυλοτύμβου, που συνόρευαν με τα τουρκικά χωριά Πέργαμος και Κούκλια, για αντιμετώπιση των αγγλοτουρκικών επιθέσεων.
Ο χρήστης rose είπε…
εβαλα σου μουσικουλα στο τσαντηρακι μου - κοπιασε (δυστυχως πέλλανε το video stream και αλλάσσε τα απο μονο του) Ελπιζω όταν ερθεις να είναι εκεινη που επελεξα
:-)
Ο χρήστης Diasporos είπε…
Rose

Έρχομαι ν'ακούσω. Αν είναι που το ΥοuTube, αλλάσσει συνέχεια. Είχα το στην αρχήν τζιαι γώ, έβαλλα μεσαιωνική μουσική στο μπλογκ αλλά έσπασεν μου τα νεύρα....


ανώνυμη

Που ήβρες το ντοκουμέντο; Τα γεγονότα που περιγράφεις είναι ακριβώς όπως μου τα λέγαν οι παππούδες μου, ο πατέρας μου, και άλλοι συγγενείς. Ήταν μαύρες μέρες εκείνες...
Ο χρήστης dokisisofi είπε…
Nai mono pou sto "ntokoumento" de leei oti oi "Που τότε ( pou tin enedra kai meta), οι Σιντιώτες εκόψαν το δρόμον, εβάλαν σκοπούς κοντά στο χωρκόν τους" tziai etsi polloi, metaksi tous kai o pappous sou exasan tis periousies tous. Poli prin to 1974..
Poli anameikta ta sinaisthimata sou alithia. Kai i istoriki mnimi pou anadithike apo tis epixomatwseis tis istorias, poli simplegmatiki kai apli sinama.Simplegmatiki giati i sterisi ksekinise pio noris apo tin episimi sterisi kai apli giati eisai o apla p klironomos, o idioktitis, o katoxos.
Ο χρήστης Diasporos είπε…
Dokisisofi

η επίσημη στέρηση στο τέλος απλά επιβεβαίωσε την μοίρα. Εμείς τα χάσαμε που πολλά πρίν. Που την άλλη, ο παππους μου ο άλλος, που ήταν αγροφύλακας (6 πόθκια χτηνόν, την τότε εποχή) έπιννεν κάθε νύχταν τα κρασιά του τζιαι έτρωεν μεζέδες με τους τούρκους της Σίντας -εφέρναν τον κουβαλητόν τζιαι ξαπολούσαν τον πόξω που την πόρταν του να μεν ακούσει η στετέ γιατί ήταν να τους τιμάσει.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Mondestrucken/Φεγγαρομέθυστος

Ελάτε στες μουσικές

Στη συναυλίαν των μαθητών του Διάσπορου.