Ο Αόρατος Παππούς

Σήμμερα το απόγευμαν, εκάμαμεν ωραίον κολύμπιν με τα μωράκια σε πισίναν (καθαρήν!). Μάνα μου τα, εκάμναν όπως τα πελλά, επιτσιαρίζαν, εγελούσαν, έμπαιννεν το νερόν μες τα μμάθκια τους τζιαι μισοκλείαν τα γιατί έκαφκεν τα η χλωρίνη, εποφυσούσαν σαν τα φαλαινάκια.  Τί θαύμαν είναι να είσαι μιτσής, ούλλος ο κόσμος ναν φρεσκοκομμένος, τζιαι να ζείς τη στιγμήν χωρίς να κουβαλάς τες πέτρες του εχτές, τζιαι να σε βουρούν τα στοισιά του αύριον.  Πράγματι ε σσοφά τα μωράκια μου. 

Πίσω στο σπίτι, κουρασμένοι.  

"Ποιός θέλει πουρέκκια με την αναρήν πας το σάτζιην;" λέει η Μάνα Κουράγιο. "Να πα να φέρω τηγ Γιαγιά-Ακκάννει  τζιαι τον Παππούν τον Εφευρέτην, να σας δούν τζιαι να με βοηθήσει η γιαγιά να κάμω πουρέκκια".

Σε λλίγο εμύριζε το σπίτι  ζάχαρη ελαφροκρουζμένη και αναρή κανελλιάρα, που σαν τα ννιόπαντρα εσσιεπαστήκαν πουκάτω που τα σεντόννια της ζύμης τζιαι εψηννούνταν.  Ο πάτερ Διάσπορος έκαμνεν τον σατζιηέρην με μιάν ποδκιάν αστείαν ζωσμένην στην πληθωρικήν του μέσην, τζιαι η μάνα μου με τηγ Γιαγιάν-Ακκάνει εζυμώνναν, επλώνναν φύλλον, εκάμναν τρουλλούθκια την αναρήν, τζιαι ετοιμάζαν τα πουρέκκια, τζιαι ελάλεν συνέχειαν η Γιαγιά-Ακκάννει της μάνας μου ήνταμποννα κάμνει.  Η Αγάπη έκατσεν με τη φούχτα στο πηγούνιν τζιαι εθώρεν τες με το ίλαρον χαμόγελο της ξένης που θωρεί ιθαγενείς να ψήννουν αγνώστου ταυτότητας τροφές, γιατί δεν την αφήκαν να ντζισει, "μα πού ξέρει" τζιαι αντρεπούνταν να "βάλουν την κοπελλούαν να δουλεύκει πας σε πράματα που δέ γαϊζει!   (καημένες μου, που να ξέρετε ότι για έναν ολόκληρο Σάββατο το Μάρτη, με είχε πιάσει obsession στη ΧΤΕρνία να γινώ  Ο Άρκοντας του Πουρεκκιού, τζιαι εκούρτησα την φτωσιήν την Αγάπην τζιαι εβοήθαν με τζιαι επειραματιστήκαμεν σε 30 είδη πουρεκκιού με διαφορετικές δόσεις αλευριού, baking powder, λαδιού, ingredients, cooking times, στυλ ζυμώματος, θερμοκρασίες τηγανίσματος ή grilling, ώς τζιαι στα κάρβουνα εκάμαμεν -πτου, ήταν απαίσια).   

Εγώ δέν συμμετέχω σε μαζικές εκδηλώσεις μαγειρέματος, γιατί είμαι πολλά, μα πολλά controlling με στην κουζίναν, λαλώ τους ούλλους τί να κάμνουν, τζιαι φωνάζω σαν να είμαι chef σε εστιατόριον που ταϊζει τρακόσια πλάσματα, αχχώνουνται ούλλοι τζιαι θωρούν με παράξενα, έστω τζιαι αν τους αρέσει τελικά το φαϊν μου το παράξενον.  Επειδή όμως έχω πολλύν respect για τη Γιαγιάν-Ακκάννει τζιαι την Μάνα Κουράγιο, έκατσα στο σαλόνι να δώ τον παππούλλην μου, τον οποίον υπεραγαπώ τζιαι άφηκα τες να κάμουν όλα τα παραδοσιακά λάθη που δίνουν στα πουρέκκια την ιδιαίτερα γλυκόπικρη γεύση τους.

Ο παππούλλης μου δέν μιλά πολλά πλέον, έχει Alzheimers, και επίσης εκούφανεν σχεδόν τέλλεια.  Γνωρίζει με ακόμα, αλλά δέν μπορεί πλέον να συζητήσει οτιδήποτε.  Κάθεται με απλανές βλέμμα, πάντα με τη φορεσιά την τριμμένη, με τα βασανισμένα του χέρια σταυρό στο στήθος.  Ογδοντα δύο χρονών.  Φτυστός ο Anthony Quinn, ψηλομέτωπος άντρας, πάντα ήρεμος, γλυκομίλητος.  Ήταν μυλωνάς τζιαι εφευρέτης μηχανημάτων της δουλειάς του. Έμαθεν μόνος του αγγλικά, τζιαι έπιασεν engineering degree μέσον αλληλογραφίας που την Αγγλίαν μες τον Πόλεμον του Χίτλερ.  Εμεγάλωσα πας τα γόνατα του με τες συμβουλές του τζιαι την εθθάρρυνσην του, μες τον μύλον τζιαι την τεράστιαν αυλήν την ελλιώφυτην που εξεράνησκεν το σιτάριν να το λέσει πας σε ταβλαρκές.  Τες νύχτες έπαιζεν κάποτε τζιαι βιολίν, ακούαμεν τον μετά που το δείπνον πουκάτω που την τεράστιαν συτζιάν (Το Δέντρον Της Ζωής) στην αυλή μας, τότε που αυτοκίνητα λλία είσιηεν η γειτοννιά, τζιαι ο μόνος ήχος που άκουες εχτός του βιολλιού ήταν το Αττικόν το υπαίθριο σινεμά.  Εμυρίζαν τα νυχτολούλλουδα, τζιαι έπαιζεν βάλς, λλίον μελαχχολικά ο Παππούλλης ο Εφευρέτης, με μισο χχαμόγελο στα χείλη -τα οχτώ του παιδιά γύρω του μαζίν με τα πρώτα εγγονάκια, εμέναν τζιαι την αδελφήν μου, το '79.  Σαν τα έργα του Χολλυγουd, μόνον που ήταν αλήθκεια έτσι η ζωή μας η καθημερινή τζιαι δέν το εσκεφτούμαστεν.  Δέ τωρά την κατάντιαν του.  Κάθεται τζιαμέ, έλειψεν του το τζιερίν του, τζιαι δέν τον ενδιαφέρει η ζωή.  Κάθε χρόνον που έρκουμαι, θωρώ τον να μαρανήσκει, τζιαι φέτος εσταμάτησεν να λειτουργεί κοινωνικά.  Ο μισός εν δαμαί, ο άλλος μισός στο υπερπέραν, σε ταξίδι χωρίς γυρισμόν.

Εσκέφτουμουν δέκα λεπτά με αμηχανίαν και λλίγην λύπη τί να του πω, αφού δέν πολλοαπαντά, ούτε έσιη τίποτε ουσιαστικόν να μου πεί πλέον.  "Είσαι καλά;"  Τίποτε.  "Ούλλη μέρα θωρείς τηλεόρασην, εννα πονήσεις τα μμάθκια σου παππού".  Χαμογελά.  "Εστραόθηκα πηλε".
"Είες τα  δισέγγονα, εφκήκαν όμορφα, μοιάζει σου λλίον η κόρη μου ά;    "Ποιά δισέγγονα;  Έσιης μωρά;"

Σσιωπή άβολη, μονολεχτικές απαντήσεις παράλογες, σσιωπή τζιαι διακοπές με ερωτήσεις χωρίς ανταπόκρισην, σσιωπη ξιδόντισσα.  Ήταν να φύω γιατί ήρτεν μου να κλάψω μόλις εκατάλαβα πως ότι είπαμεν στη ζωήν μας τζιήνον ήταν, δέ θθά πούμεν άλλα ετέλλειωσεν, δέν είναι ικανός να συνομιλήσει.  Πού τζιαιρός που με ερώταν απίστευτες λεπτομέρειες να του πω για την αμερικήν, τη ζωήν μου, την κοινωνίαν τζιηκάτω, τη μμουσικήν, τα θαυμαστά μηχανήματα των αμερικάνων.  Ελάλεν μετά πάντα "Εγώ αρμάστηκα τη γειτόνισσαν μου, η κόρη μου τον παπά σσου που έζιεν πέντε σπίθκια τζιη που μας, εσού επήρες την γεναίκα σσου που πέντε σιηλλάες μίλλια", τζιαι εγέλαν.  Έντζιηζεν μου πάς τον ώμον τζιαι εποσιηερέταν με, "Να έρκεσαι γιέ μου, μεν ξιάννεις πόθθεν είσαι".

Όσπου το εσκέφτουμουν έκλειεν ο λαιμός μου τζιαι ήταν να πάω στην κουζίναν για να σταματήσω να νιώθω άσχημα, να μεν τον πιέζω άλλο τον γέρο.  

Ξαφνικά όπως επερπάτουν εσταμάτησα να σκέφτουμαι τόσον τετράγωνα.  Eψουψουρισεν μου η Γαλανή μες το φτίν μου "Ξύπνα Διάσπορε, τα λόγια έννεν ο μόνος τρόπος επικοινωνίας που ξέρεις".  Έμπνευση!!!  Αρπάσσω απαλά το σεττάρ μου που τη θθήκην του που εκαρτέραν ούλλη νύχτα να το πιάσω, τζιαι έκατσα τέλλεια δίπλα του παππούλλη, κοντά στο φτίν του το καλόν.  Άρκεψα έναν αυτοσχεδιασμόν περσικόν, σε κλίμακαν λυπητερήν, που τέθκιαν δέν έχουμεν πλέον στην κυπριακήν ή ελληνικήν μουσικήν -επνίξαν την οι κλίμακες της λίρας- τζιαι έπαιζα ασταμάτητα για έναν τέταρτον.  Στην αρκήν εν αντέδρασεν.  Στα πέντε λεπτά, άκουα που εσυχρόνισεν την αναπνοήν του με το παίξιμον μου, τζιαι εχτύπαν ανεπαίσθητα τζιαι το δάχτυλον του ρυθμικά πας τον καναπέν.  Στο πρόσωπον του εζωγραφίστηκεν αμυδρά η αγάπη της ζωής τζιαι η γαλήνη.  Είπεν μου με τον νούν του να είμαι πάντα σωστός άδρωπος, να μεγαλώσω καλά πλάσματα, τζιαι να παίζω πάντα μουσικήν.  Τούτα τα απλά, ίσως τα τελευταία.  Άμαν ετέλλειωσεν το κομμάτιν, εβυθίστην σε άλλον πιό βαθύν κόσμον τζιαι ετζοιμίθην.  Εσηκώστηκα. Είπαμεν τα.

Στην κουζίνα, έτοιμα τα πουρέκκια.  Έτσι σεκλεττισμένος που ήμουν έφαα υπερβολικά. Εγελούσαν ούλλοι με τα κιλά που έβαλα στην κύπρον, τζιαι η Αγάπη μου εγύρευκεν maple syrup να βάλει πάνω όπως κάμνουμεν στη ΧΤΕρνίαν τζιαι η Γιαγιά-Ακκάννει εβάλτηκεν να της εξηγήσει στα κυπριακά ότι μόνον σορόππιν ή μέλιν βάλλεις πάνω κόρη μου γρουσή όι ποτούτες τες μαρμελλάδες που γυρεύκεις.

Σχόλια

Ο χρήστης dokisisofi είπε…
Xairomai gia tin metastrofi pou paratirw stin filosofia sou apo tote pou epanapatristikes. Stis Drakounas de stamatouses na epanalamvaneis poso eksipnos kai tixeros isoun pou efiges apo tin Kipro, kai poso zwa eimaste emeis pou menoume akoma edw kai den tin kanoume pros amerikes kai ta resta.
An thes na vrw kanena sxetiko sxolio sou na to parathesw na deis ti akougame tote.
Oson afora tin kouventa pou anoiksame apo to perasmeno post, efoson milises gia ta pappogonika sou anoixta na mou epitrepseis na anarotithw mipos to parakatw email to elava apo allo Diasporo. Ektos ki oi Diasporoi pappou propappou exoun ton tropo tous na kalaroun tous tatsizides (kai tis tatsizisses):PPP

"Το '58, στο δρόμον που πάεις που τη Λύση στο Τουρκοχώρι της Σίντας (όπου είχεν πολλούς τατσίζηες τούρκους -οι Λυσιώτες δέν επατούσαν στη Σίνταν πολλά, ο παππούς μου που ήταν μυλωνάς τζι έπαιρνεν τους κονάριν κάποτε) έγινεν κακόν. Μετά που εσκοτωθήκαν δύο δικοί μας που τούρκους, εκάμαν κάτι κοπέλλια (ξέρω τα ονόματα αλλά δέν τα λαλούμεν, τα παιδκιά τους ζούν ακόμα) ενέδραν της γραμμής του λεοφορείου που επήεννεν στη Σίνταν τζιαι εκαθαρίσαν τους ούλλους. Ούλλοι οι Λυσιώτες ξέρουν το άμαν το συζητούν μεταξύ τους, έν ξέρω αν το ξανάκουσες εσύ. Που τότε, οι Σιντιώτες εκόψαν το δρόμον, εβάλαν σκοπούς κοντά στο χωρκόν τους τζιαι εχάσαμεν τες μάντρες οι οικογένεια του πατέρα μου. Πρόσφυγες όμως εν το '74 που εφύαμεν (2 χρονών). Επιάσαν τη Λύσην τέλλεια, τον 15αύγουστο. Εν που τες ιστορίες που εννεν πολλά γνωστές."


Signomi pou epanaferw tin kouventa sta oikogeneiaka kai proswpika sou alla einai poli endiaferon to pws diastavrwnontai me tin istoria. Eksallou esy mas to epetrepses me twn post sou. Niothoume pia oloi mia oikogeneia!

(an se enoxlei to sxolio mou mou na to diagrapseis me tis evlogies mou)

Akousa 2 kommatia apo ti mousiki sou kai mou arese! Mou thimise eisagogikous aftosxediasmous violitzidwn! Ta gonidia vlepeis. Poli endiaferonta kommatia omws! Elpizw na akousw kai ta ipoloipa otan tha exw pio grigori sindesi.

Kalo mesimeri!
Ο χρήστης Κρίση Ταυτότητας είπε…
Γλυκόπικρο μου φάνηκε αυτό το ποστ...

Πολύ γλυκό συνολικά, αλλά η ιστορία του παππού μου θύμησε τον μακαρίτη τον παππού μου... Πόσο μου λείπει...
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Κι εμένα μου θύμησε τον παππού μου. Μικροί δεν τολμούσαμε να του αντιμιλήσουμε, ήταν η κεφαλή της οικογένειας και τώρα βλέπω τον πόσο εγέρασε και λυπούμαι. Αλλά έτσι είναι η ζωή. Μεγαλώνεις εσύ, γερνούν οι άλλοι.
Ο χρήστης Unknown είπε…
Ε Διάσπορε μα είσαι που τη Λύση??

Ένιγουέι, σχετικά με το κείμενο σου: Δυστυχώς ή ευτυχώς έτσι πάει η ζωή, τζιαι ναι εν πολλά δύσκολο να βλέπεις ανθρώπους που αγαπάς τζιαι που τους εγνώρισες πάνω στην ακμή τους να καταντούν έτσι..

Εσύ είσαι τυχερός όμως που ήβρες έναν νέο κώδικα επικοινωνίας. Ίσως πιο δυνατό που τον προφορικό λόγο
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Mashialla tis Galanis :-)

anoikses mou tin oreksi mouuuu..i want poureks
Ο χρήστης Diasporos είπε…
Δοκισισοφή

Το φίδιν που ζιη μες τη σπηλλιάν του νού, ονόματι Ουροβορός (ξέρεις το, έννε;), πριν να αρχίσει να τρώει τον νούρον του για να αναγεννηθεί, πρέπει να ακκάσει για να του φκεί το δηλητήριον του τζιαι να αρκέψει που την αρκήν. Καταλάβεις τι θέλω να πώ.
Έννεν τυχαία που ασχολήθηκα ξαφνικά με blogs της κύπρου. Κάτι θέλω, τζιαι νιώθω. Κατάλαβε όμως την παραβολήν με τον ουροβορόν.

β) Από πάππον προς πάππον, όντως οι άντρες της οικογένειας μου βρίσκουμεν τα με τους τατσίζηες, δέ ξέρω γιατί. Έχω δκυό παππούδες που τζιαι οι δκυό τους εκάμναν το καλόν με τους τατσίζηες, τζιαι εδέρναν τους τζιόλας. Χαίρομαι που "επιασες" τόσο βαθκειά. ΄-)

Άκου τζαι άλλον τη μμουσικήν μου.
Ο χρήστης Diasporos είπε…
Κρίση

Εν γλυκόπικρον, σωστά λες. Άμαν πάθεις ξερεις

Τσαρτελ

Νναι. Τζιαι συ σωστά; εκατάλαβα το.
Ο χρήστης Diasporos είπε…
kkehk


thanks!!!!!


drspock

όλοι έχουμεν την ιδια ιστορία
Ο χρήστης Unknown είπε…
"Στο ξύπνημαν της εν' η Μεσαρκά
κε τα σεντόνια της νοθκιάς τα κάμνει πέρα.
Σε έναν κάμπον γέριμον, όλον χωράφια ψόφκια τουρκεμμένα
ένας πατέρας στην αρχήν του γήρατος του
έφερεν τα παιδιά του
να τους δείξη τόπον
για 'κείνον άγιον
πλέον λησμονημένον.
Οδηγούν ώρες.
Αμυδρά θθυμάται κι αυτός την τοποθεσίαν
(χρόνια πενήντα πάει που εγκατελήφθειν,
κι' οι Ελιές, ο Λάκκος -τα σημάδια που ήξερεν-
δέν έχουν μείνει.)"

Υποψιάστηκα το που το περασμένο σου ποστ.. Εγώ εν ηξέρω αν διακιούμαι να λαλώ πως είμαι που τη Λύση, πάντως σίουρα έχω αίμα λυσιώτικο μέσα μου
Ο χρήστης dokisisofi είπε…
Den katalava ti thes na peis. Mou ekanes epithesi gia kati? Sou eipa an peirazesai apo tin kritiki na to diagrapseis. Tespa, epeidi den katalava ti thes na peis an thes kane mas to pio liana.
(vlepw ta ellinika sou veltiwnontai-kai na fantasteis oti stis arxes mas egrafes mono egglezika)
Ο χρήστης Diasporos είπε…
Όχι Δοκισισοφή δέν σου έκανα επίθεση, για όνομαν! Αντιθέτως σε θαυμάζω που εκατάλαβες σε τόσο ββάθος την αλλαγή που γίνεται στο ννού μου τζιαι ασχοληθηκες να μου τα γράψεις. Δεχτή η κριτική. Να το ξαναεξηγήσω, γιατί δέ θέλω να με παρεξηγήσεις (αφού εσύ έσιης δίκιον ρε)

Ο ουροβορός, είναι σύμβολον της αιωνιότητας, της ολοκλήρωσης, της αυτάρκειας του αθρώπου που δέν εσιη αρχήν ούτε τέλος. Έν το φίδιν που τρώει τον νουρον του -σύμβολον αρχαίον, αν το ξαναείδες. Λαλώ οτι εγώ είμαι τζιηντο φίδιν. Εν έναν που τα ζώα που γεννά ο νούς μου. Λαλώ επίσης ότι πρίν να καταξιωθώ να φάω τον νούρον μου (ο απώτερος στόχος) πρέπει να φτύσω το δηλητήριον μου, να ακκάσω κάποιους. Έτσι έκαμα στες αρχές που ανακάλυψα τα κυπραιοπλόγκς, παραδέχουμαι το κρίμαν μου. Εφκήκεν που μέσα μου η ψατζιή που εκουβάλουν για την κύπρον, για να μπορεσω να αρχίσω που το μηδέν νέα αρχή σχέσης.

Εδκιάβαζα σας ούλλους τζιαι αποφάσισα ότι ακόμα έσιη πλάσματα με τον νουν στην Κύπρον τζιαι άλλαξεν κατι μέσα μου.

Για το δεύτερο, οι παππούες μου ήταν διπλωμμάτες καλοί τζιαι επηένναν τα καλά με δεάφορους τουρκοκύπριους τζιαμέ που άλλοι εμαλλώνναν. Έτσι είμαι τζιαι γώ.


Με μμου παρεξηγηθείς τωρά.

Μεν ξαναπείς να σου σβήσω τα σχόλια σου, μα έν καταλάβεις ότι δαμέ το τσιατήριν εν ίσιον τζιαι ελεύθερον;




Τσαρτελ

Κάτι είπες μιαν ημεραν στο μπλοκ σου τζιαι εκατάλαβα τα προγονικά σου ;-)
Ο χρήστης dokisisofi είπε…
kleidokratoras kimvalalazon!
dld twra sou eperase to misos kai to dilitirio xithike sti sosti dosi? Itan taktes oi doseis oste na peitixeis anosia? I mipos tha trexeis na ta skepaseis me zimin anempati san ta pourekia?

Paw na akousw ki allo ena kommati sou!!! :)
Ο χρήστης Diasporos είπε…
ναι χύθηκε όλο. έχω ανοσία. μόνον σε πολλά αμπάλατους θα ρίχνω ακκαμμαθκιές πλέον.
έπνασα!
Ο χρήστης dokisisofi είπε…
..prosexe, ta gialia tou kathrefti theloun regoula sto masima:P

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Mondestrucken/Φεγγαρομέθυστος

Ελάτε στες μουσικές

Στη συναυλίαν των μαθητών του Διάσπορου.